Dle našeho globálního průzkumu až 38 % HR manažerů hlásí zhoršení situace ve srovnání s loňským rokem. Masivní nedostatek vhodných kandidátů je nehorší za posledních 10 let. Taky se řadíte mezi firmy, které mají peníze, ale nemají je komu nabídnout? Recept na instantní přípravu zaměstnance nemáme, ale máme několik dobrých rad.
Chybějící zaměstnanci na klíčových pozicích mají vliv na konkurenceschopnost, z důvodu vyššího náporu na stávající zaměstnance prokazatelně zvyšují fluktuaci a v konečném důsledku mohou mít dopad na neschopnost plnit požadavky koncových klientů. Narůstající počet nových míst a snižující se nezaměstnanost celkové situaci vůbec nenahrává. Zní to až katastroficky. Co tedy může udělat firma pro to, aby „ta hrstka volných“ či „základna obsazených“ zaměstnanců chtěla právě k Vám?
- Reputace se šíří rychlostí světla: můžete si být jisti, že to, jak se žije Vašim zaměstnancům u Vás ve firmě, popř. za jakých okolností odchází z firmy na trh práce, se dostane v podobě pozitivní či negativní zprávy k Vašim potenciálním kandidátům. Dnes už každý ví, že budování reputace dobrého zaměstnavatele je téměř důležitější než silná obchodní strategie, protože ta Vám bez potřebných lidí bude sotva k něčemu.
- Vaši značku zaměstnavatele Vám pomáhají budovat Vaši lidi: dobrá značka dokáže divy a není větším snem každého HR manažera než mít kvalitní kandidáty, kteří se do firmy hlásí díky tomu, že od Vašich zaměstnanců slýchají, jak jste dobrým zaměstnavatelem. Budování značky je běh na dlouhou trať, stojí to však za to.
- Pod lampou je největší tma: buďte otevření novým alternativním cestám pro vyhledávání nových kandidátů, jelikož hledání na stejných místech jako hledá Vaše přímá konkurence, vyžaduje silné konkurenční zbraně, zejména bezkonkurenční reputaci. Pracovní veletrhy, atraktivní eventy v prostorách Vaší firmy, či nezaměnitelný branding vašeho HR marketingu, to je pouze výběr z těch trendovějších směrů.
- Vytěžte z toho, co už máte: snad budete souhlasit, že v každé firmě je procento zaměstnanců, kteří postrádají motivaci, a jejich angažovanost není nejlepší. Další postup není těžké predikovat – odchod ke konkurenci či pokračování v roli neangažovaného zaměstnance. Chcete-li však vzít vývoj situace do vlastních rukou, doporučujeme Vám neangažovaného zaměstnance změnit na angažovaného. Jak? Jednoduše. Kvalitní assessment, pravidelné kariérní rozhovory a smysluplné plánování kariérní dráhy nenechá žádného zaměstnance bez motivace. Tomu říkáme „Win-Win“ situace.
- Odpovědi na klíčové otázky mají vaši zaměstnanci: jak se u vás ve firmě pracuje, jestli poskytujete dostatek prostoru pro realizaci, zda je práce zajímavá a cíle dosažitelné, jestli jsou platy a benefity dostatečně atraktivní ve srovnání s konkurenčními firmami, zda Vám šéf obchodního oddělení efektivně vede tým obchodníků či zda je jídlo ve Vaší kantýně jedním z dalších motivátorů, proč se dělníci těší do práce…. To všechno Vám rádi zodpoví Vaši zaměstnanci. Stačí se jich zeptat. Průzkum spokojenosti poskytne informace, které žádný benchmark ani porada managementu nedodá.